tisdag 6 mars 2007

Tobias och Nyamko:Hur ska de komma in i samhället?

Besökte på förmiddagen verksamheten IntroRehab och Röda Korsets Center Behandlingscenter för krigsskadade och torterade i Malmö.

Jag är full av intryck. Här försöker man hjälpa människor med trauman att både lära svenska språket och bearbeta sina upplevelser. Det kan vara allt från krig, förföljelse och tortyr. Ni som arbetar där är beundransvärda!

Många av de jag träffade har rötter i Irak. De har hemska upplevelser med sig och varje dag är ett lidande. Nästa bomb som sprängs i Bagdad kan ta livet av en när anhörig. Som jag tidigare skrivit i min blogg är flyktingstömmen till Malmö stor. De jag träffade idag vittnade om trångboddhet och ibland till och med hemlöshet. Hopplöshet späds på. Så kan vi bara inte ha det! Hur ska de komma in i samhället, lära sig språket och få ett arbete? Tobias Billström och Nyamko Sabuni ni har verkligen inte förstått!

Inlägget är pingat på intressant.se
Andra bloggar om: , , Sabuni, samhälle, invandring, flyktingar, Billström, irak,

Inga kommentarer: