måndag 5 mars 2007

Dansk gemyt är en myt


Vi svenskar har alltid fått hör att danskarna är Nordens sydlänningar. Det kallas för det danska gemytet. Jag har upplevt att man med detta försökt göra oss svenskar avundsjuka. Vi svenskar är och har det tråkigare än våra grannar i syd…

Men det verkar som om alla i Danmark inte får del av hjärtligheten. Enligt OECD finns inget annat medlemsland som har en så stor skillnad mellan yrkesarbetande invandrare och infödda som Danmark. Hela OECD-rapporten blir offentlig senare idag. Det uppger danska affärstidningen Børsen.

Rikka, du som ansvarar för danska öppenheten, det verkar som om danska gemyt bara är en myt.

Inlägget är pingat på intressant.se

Andra bloggar om: , , samhälle, invandring, invandringspolitik, flyktingar, danmark

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad tyckar ni om det här, da?

http://www.befrijerselv.nu/

Är det bara et scoretrick och tänker de unga män i Dansk Folkepartis ungdom bara på en sak?

Frågan som alle ställer sig är: Funkar det?

Jag tyckar också, att de muslimske flickor är mycket söta. Jag har ofta tänkt over, når jag är kommet forbi en eller annan betongrå innvandrerghetto, hur det lyckas indvandrerkvinnorna alltid at väre så skönne och se så elegante och välvårdade ut, når man tänker på, att baderumsforholdene i dom fastigheter ofta är i en miserabel kondition.
Jag vet det, för jag har själv bot sådan ett ställe.

Jag så Kenneth Kristensen från Dansk Folkepartis Ungdom, da han presenterade brochurerne på morgon-tv på dansk TV2, och han hade svärt ved att skjule sin begejstring, da han remsede namnene op på ett halvt hundred muslimske kvinnor, som hade smidt slöjan - och mere til - i fall man skal dömme efter det finurlige smilet på Kenneth Kristensens läppar.

Är det bara mig, som ser syner eller indleder Dansk Folkepartis Ungdommar nu en decideret score-offensiv på de danska skoler och ungdomsuddannelser?

Vad säger ni svenskar? Att prata om hur forfärdelige vi danskar är emot utlänningar är jo nästan en slags favoritsysselsättning for er, men vi trivs faktiskt ganske bra tilsammans.