onsdag 22 april 2009

På Jakt efter kreativa Sverige: Berghs

Jag inleder dagen med en fika med Pär Lager. Han är VD på Berghs. Pär sprudlar av en energi och kreativitet som effektivt dödar alla mina fördomar om VDar.

– Just nu är vi extra stolta. Vi har fått 11 nomineringar till New Yorks anrika tävling One Show; 11 av ca 90 möjliga nomineringar. Vi tävlar mot världens största.

Det strålar om honom. Det märks att han älskar sitt jobb. Vill du veta mer om hur Pär beskriver Berghs kolla in detta klipp:



Pär berättar att alla lärare på Berghs utöver att undervisa jobbar på andra ställen. Detta är viktigt. På så sätt får man en stark koppling till arbetsmarkanden som eleverna senare ska möta samtidigt som branschen får möjlighet träffa och se vad elever från Berghs går för redan under utbildningen.

Berghs expanderar just nu. 150 platser på de 5 attraktivaste delkurserna ska till hösten komma igång i Malmö och Göteborg. Man kommer också att försöka sig på att bedriva sommarkurser.

Samtalet glider vidare in på Berghs rykte om att vara en ”elitskola”. Pär är medveten om att det, precis som på andra universitetet, finns en underrepresentation av elever med arbetarbakgrund.

- Men vi blir bättre och bättre. När det gäller mångfald behöver vi göra mer ur ett rent affärstänk. Ska man sälja bra behövs människor med olika bakgrund, säger han bestämt.

Precis då dyker Lisa upp. Hon är student på Berghs. Pär och Lisa berättar om skillnaden mellan PR-branschen och reklambranschen ur ett jämställdhetsperspektiv och hur dessa branscher allt mer börjar glida in i varandra. Av vad jag kan förstå är reklambranschen fortfarande dominerad av män.

Lisa har en spännande historia. Hon är inflyttad till Stockholm från Katrineholm. Drömde om och satsade på att bli professionell balettdansör, men sadlade senare om och tog jobb på en PR byrå. Via byrån kom hon i kontakt med Berghs.

- Jag tog ett par kurser. Sen tänkte jag; Om man lär sig så mycket på en kortare kurser, hur mycket lär man sig då inte på ett helt program?

Utbildningen har motsvarat hennes förväntningar. Men det har varit ett mycket intensivt år och högt tempo. Studenterna triggar varandra. När jag frågar henne om hennes bakgrund som dansare och kopplingen till kommunikationsbranschen tvekar hon inte i sitt svar:

- För mig handlar både PR och dans om samma sak. Det är olika sätt att kommunicera, säger hon.

Lisa är i slutfasen av sin utbildning. Hon tillsammans med projektgruppen kallad ”Studentbyrån” har som slutprojekt fått i uppdrag av Berghs att ansvara för mässan då alla studentprojekt ska redovisas den 25-28/5. Då förvandlas Berghs från en skola till TV-studio. Nyfiken? Följ mässan via webben.

Lisa vill inte längre tillbaka till sin gamla arbetsplats. Hon siktar på en karriär delvis utomlands. New York lockar. Jag är säker på att hon kommer att gå långt. Men just nu har hon, och många studenter med henne, fullt fokus på att färdigställa sina slutprojekt inför sommaren.

Jag får också möjlighet att prata med Lotta som är utbildningskoordinator på Berghs. Hon stödjer och är en viktig länk med omvärlden för studenterna på Berghs internationella program. Varje år skickar skolan iväg 50 studenter. Dessa studenter har samtidigt gjort att alltfler utländska studenter söker sig till Berghs.

- Våra studenter marknadsför vår skola dit de kommer, säger Lotta.

Studenterna som kommer utifrån betalar allt själv; resa, logi och utbildning. Jag får veta att man just nu på skolan har 6 studenter från Australien som pluggar på Berghs.

Jag får också möjlighet att prata med José och Tor. Detta radarpar ska bli reklamare och utbildar sig till copyrighter respektive art director. José och Tor har redan tävlat internationellt och gör nu sitt slutprojekt åt McDonald’s. Mer får jag inte skriva.

Pär och jag lämnar skolan och går över gatan till media- och kommunikationsbyrån Wisley. På Wilsey får jag sitta med när Janna, Ida, Rakel, Emanuel och Elin presenterar sitt slutprojekt för Kenneth. Han har mångårig erfarenhet av branschen och fungerar som gruppens externa handläggare.

Gruppen har av byggföretaget JM fått i uppdrag föreslå en kommunikationsplattform vars syfte är att kommunicera att JM bygger småhus för barnfamiljer. Kreativiteten flödar; barnperspektiv, färger, ljud och ”real life”-förslag presenteras. Jag märker hur jag lever mig in gruppens idéer. Det här gänget har verkligen något på gång, tänker jag. Bara JM vågar satsa!

Tillbaka på Berghs ansluter jag till en lektion med spelutvecklingsutbildningen Futuregames Academy. Det är första gången denna utbildning går på Berghs. Dagen innan har klassen inför en internationell jury fått redovisa ett 8 veckors projekt vars syfte har varit att skapa en plattform för ett tilltänkt nytt spel. Jag får möjlighet att se några trailers som eleverna skapat och blir återigen mäkta imponerad. Här hittar du en länk till dem: http://www.berghs.se/3/sv/Nyheter#a2292

Vilket spel tror du vann? Jo, Princes of the Universe. Redan idag växer dataspelsbranschen. Som jag skrivit i andra sammanhang, tror jag, att svenska dataspel kan bli en större kulturexport än Roxette. Det är spännande att Berghs söker synergieffekter mellan dataspels- och kommunikationsbranschen!

Detta var ett första nedslag på jakt efter det kreativa Sverige. På min facebook sida kan du hitta ett fotoalbum med bilder från mitt besök. Du kan också gå med facebookgruppen: Kreativt Sverige. Tack för att du ville följa med till Berghs. Och tack Berghs för att ni tog emot mig. Resan fortsätter…