tisdag 15 september 2009

Massiva Massive en pusselbit i det Kreativa Sverige

Hej kreativa vänner!

Jag vet, jag vet, jag är skyldig er en rapport från mitt besök från Beckmans. Jag jobbar på den. Den kommer senare. Istället tänkte jag underhålla er med att berätta om mitt besök på dataspelsföretaget Ubisoft Massive i fredags.

Tidigare Malmöbaserade Massive Entertainment blev förra året uppköpt av det globala dataspelsföretaget Ubisoft men finns kvar i Malmö. De har sedan en tid tillbaka flyttat in i Televerkets gamla lokaler på Drottninggatan. I dagsläget är Masssive med sina drygt 120 anställda, efter EA DICE, det näst största dataspelsföretaget i Sverige.

Några ord om dataspelsbranschen i Sverige innan jag fortsätter att skriva om mitt besök:
Idag finns över 100 dataspelsföretag, mer än häften är små företag med mellan 1 och 3 anställda. Totalt jobbar uppskattningsvis 1400 personer inom branschen. Förra året omsatte företagen tillsammans över 1,3 Miljard kronor. Det var en ökning med 21 procent jämfört med förra året. Försäljningen av dataspel i Sverige uppgick 2008 till 3 miljarder kronor, vilket bara det innebar 600 miljoner i momsintäkter. I Norden är det Sverige och Finland som intar tätpositionen. Norden har i sin tur fler sysselsatt än Frankrike och Tyskland. Men i Europa är det Storbritannien som sysselsätter flest. Jämför man Europa med andra regioner i världen sysselsätter Europa numera fler än Japan, men fortfarande är det i USA (och Kanada) som har flest sysselsatta. Svenska dataspel håller hög kvalité, vi producerar många sk.trippel-A-spel, inte minst i relation till hur många som arbetar med dataspelsutveckling.

Alla dessa uppgifter är hämtade från branschorganisationens rapport Spelutvecklingsindex för 2008. Vill du läsa mer kan du hitta rapporten här: rapport

På Massive får jag träffa David Polfeldt som är VD på företaget och Fredrik Rundqvist, Vice president Operations. David och Fredrik har båda för mig oväntade bakgrunder. David är uppväxt i Lund, har studerat på Konstfack och via egna bolag blev han sen rekryterad till Massive. Fredrik kommer senast från musikbranschen.

Det blir en rolig rundtur. Det ser ut som om flera av dem som jag passerar bara sitter och spelar spel på sina datorer, men egentligen utvecklar de nya spel. Jag får hälsa på Tobias Nyman som använder sin berättartalang och regissörskunskaper i denna bransch. Jag får veta att en större grupp av dem som arbetar på företaget just nu är på utbildning i Montreal. David visar mig också en del av rekvisitan som användes som inspiration till World in Conflict.

Biblioteket, ja det finns ett sådant, är alla befintliga spela på den svenska dataspelsmarknaden.

- Vi vill att våra medarbetare ska spela mycket. Det är så de lär sig. Här kan de låna hem spelen, berättar David.

Efter rundturen sätter vi oss ner och diskuterar databranschens potential i Sverige. Båda har ett engagemang som smittar av sig:

- Förutsättningarna är grymma i Norden. Vi sitter inomhus under stora delar av året, vi har hög arbetsmoral och är initiativrika. Sedan har vi ju vår berättartradition som jag tror betyder mycket, säger David.

- Vi har dessutom nära band med den anglosaxiska kulturen. Vi förstår hur amerikanarna tänker. Och det är amerikanerna som är världsmästare på populärkultur. Samtidigt befinner vi oss bara i branschens tonårsperiod, fyller Fredrik på.

Sedan ber jag dem berätta om Montreal, Kanada. Där har politiken i snart tio års tid målmedvetet agerat till stöd för dataspelsbranschen.

- Det är en kombination insatser. De har riktat skattelättnader till vissa typer av jobb inom branschen; alltså branschinriktade tidsbestämda skattesänkningar. Därutöver också satsningar på aktiv och riktad arbetsmarknadspolitik för branschen; långa praktikperioder på företagen med tydliga utbildningsinslag. Där företaget förbinder sig att inte utnyttja dessa praktikanter, berättar Fredrik.

Idag är Montreal ett spännande dataspelskluster. Från att ha sysselsatt nästan noll personer jobbar idag 10 000 inom branschen. Och det är därifrån på sikt Norden sannolikt har den tuffaste konkurrensen.

- Missförstå oss inte Luciano. Vår bransch kommer att fortsätta växa i Sverige. Men vi måste säkra våra satsningar direkt. Vi måste vara lönsamma från början. Det gör att vi inte kan växa lika snabbt som vi skulle vilja. Vi vill att fler ska se potentialen, kompletterar David.

- Kommer vi någonsin att kunna konkurrera med pris på arbete? Finns annat Sverige kan göra? Småbolagsstöd, branschprogram och investeringar i forskning?, frågar jag och berättar samtidigt om en idé jag lyft in i Socialdemokratin om att genomföra ett branschprogram för de kreativa näringarna precis som vi tidigare gjort för svensk industri.

- Ni måste våga satsa. Det är viktigt med stöd till ”indybolagen”. Se på exempelvis Frankrike som ger stöd till branschen med stöd i produktionsfasen. Det påminner i sin konstruktion om vårt fonogramsstöd till musikbranschen. I Norge har man höjt ambitionerna på kultursidan och samtidigt vidgat stödmöjligheterna så att också dataspelsbranschen finns med, säger Fredrik.

- Industrinäraforskning är också intressant. Forskning som inte bara behöver komma oss till nytta utan också övriga samhället, fyller David på.

Han berättar sedan om två forskningsområden som han på en gång skulle tycka var intressanta.

- Vi behöver exempelvis forskning kring ”adaptiv artificiell intelligens” vi vill ju att våra spel ska kunna lära sig hur en motståndare fungerar. Men den typen av kunskap kan ju direkt omvandlas till värdefull kunskap i det virtuella lärandet. Vi vill veta mer om ”interaktionen mellan människa och maskin, mellan kropp och rum” en värdefull kunskap för alla typer av framtida sport spel. En kunskap som skulle vara till gagn för framtagandet av hjälpmedel för människor med en funktionsnedsättning.

Jag tackar för mig och går vidare på jakt efter Kreativa Sverige. I Sverige har vi en enorm potential att lyfta dataspelsbranschen. Och dataspelsbranschen kan bli en av många pusselbitar för framtidens svenska arbetsmarknad. Redan idag är nivån på investeringarna när nya spel ska utvecklas är skyhöga. Och kommer att öka. Det handlar om 15-25 miljoner dollar per spel som på sikt kan bli 50 miljoner dollar när nästa generations konsoler når marknaden. Vi pratar om stora pengar och många arbetstillfällen. Kan Sverige ta tillvara sina komparativa fördelar? Jag tror det. Då måste vi först förstå att Sverige redan idag producerar dataspel i världsklass. Dataspel som slår världen med häpnad och som redan idag är filmens motsvarighet till Hollywoodproduktioner, som Fredrik så finurligt formulerade det.