onsdag 7 mars 2007

Pose framför traumatiska flyktingar? Aldrig livet!

Igår blev jag och Hillevi Larsson riksdagsledamot (s) intervjuade i av Skånska Dagbladet när vi var och besökte svenskundervisningen för nyanlända invandrare som bär med sig trauman efter krig, tortyr och förföljelse.

Där uppstod en situation som jag hade jättesvårt att hantera och som fick mig att må dåligt. Vi hade precis kommit till IntroRehab och kom in i en klass med ett 20-tal elever som hade en samling. Vi gick in för att prata med gruppen. Men eftersom det var ett klassrum kunde inte fotografen få bilder med ”rätt miljö”. Fotografen ville istället få oss att ställa oss framför dessa människor så att bilderna skulle bli bättre. Det kändes jätteobehagligt, och jag gjorde ett ansträngt försök, men när fotografen insisterade att ta fler bilder fick jag nog. Jag sa att det fick räcka! Han frågade varför. Jag svarade det borde han förstå l! Han fortsatte tjata och jag vägrade.

Nej, någon j-a gräns måste man sätta. Det är människor, människor som dessutom farit ill. De är inte och får aldrig behandlas som en bakgrund för en bild som ska skildra ”politiker ute i verkligheten”.

Inlägget är pingat på intressant.se
Andra bloggar om: , , samhälle, invandring, flyktingar, irak,

Inga kommentarer: