lördag 10 mars 2007

Makt att bruka och missbruka

Sturup kl 11.45 den 10 mars 2007

Ska upp till Stockholm. Ska bland annat på en radio debatt imorgon kl 15.00. P1 granskning har ett program om allmännyttans roll i boendet.

Planet är sent men allt är annars i sin ordning när jag ska passera kontrollen. Den lilla påsen med vätskeförpackningarna, datorn kontrolleras och rocken tas av. Som vanligt piper inte metalldetektorn när jag passerar. Jag börjar få rutin på det här, tänker jag nöjt för mig själv.

Trots detta blir jag kallad av vakten. Han visiterar mig grundligt och demonstrativt. Jag protesterar inte, har lärt mig att det inte är lönt. Samtidigt som jag blir visiterad glider alla andra förbi som inte har "pipit" i metalldetektorn förbi. Det är tydligen skillnad på folk och folk.

Efter visiteringen utbyter jag och vakten sura blickar medan jag plockar ihop mina saker. Han vet att jag vet, jag vet att han vet. Två individer, en som har makt och den andra utelämnad till den andras omdöme. Tyst tänker jag för mig själv: Vad är det som får dig att göra så, killen? Vad får dig att demonstrera din makt? Är det ilska?

Jag går en bit där ifrån och tar bilden som finns här bredvid. För några år sedan skulle denna incident kännas mycket kränkande. Idag tycker jag synd om dem som känner ett behov av att demonstrera sin makt. Tyvärr slår denna typ av individuella handlingar sönder den nya samhällsgemenskap vi så akut behöver bygga för att bli ett "vi". Jag hoppas verkligen att i de fall när jag befinner mig i en maktposition avstår från att missbruka den. Gör jag inte det har jag ingenting lärt.
Inlägget är pingat på intressant.se, nyligen.se,
Andra bloggar om: , samhälle, invandring, integration, maktmissbruk, svenskhet

Inga kommentarer: