måndag 16 april 2007

Media, media, media om bränder, barnmisshandel och ungdomsarbetslösheten

Idag var jag med i lokalradion i Malmö om bränderna i Rosengård (Sydsvenskan, Expressen). Blev senare uppringd av Studio ett. Senare visade det sig att det till dagens program redan fyllt ”politiker kvoten”. Anders Borg är ju med halva programmet om vårbudgeten. Dock är jag med ikväll i radioprogrammet Summerat.
Innan debatten mot Bildt hade jag också en intervju med Evin Rubar, Dokument Inifrån, SVT. Hon gör att reportage om barnmisshandel. Viktig fråga.

Min linje är klar:
- Det är bra (och nödvändigt) att personer från andra länder får information om vår syn på barnmisshandel. Detta görs redan. Tror inte på att göra det obligatoriskt. Skulle inte hjälpa! Däremot måste man våga ta fighten lokalt och våga informera.

- Reducera inte barnmisshandel till en invandrarfråga - kulturfråga. Det är inte bara ”dom andra” som är problemet. Det är än större fråga en så. Alla kan brista i föräldrarskapet. När kraven ökar på oss, tempot drivs upp och klyftorna ökar skapas ett samhällsklimat där vi känner att vi inte räcker till. Detta är ingen ursäkt och ger ingen rätt att kränka ett barn. Alla föräldrar måste få stöd att vara bra föräldrar oavsett var man född.

Skulle ha åka upp till Umeå imorgon för att debatterar Littorins sk Ungdomsgaranti imorgon i SVTs Argumentera. Jag har ju skrivit en del om det innan. Nu blir det inte så. En av motdebattörerna hoppade av. För att klara balans mellan kvinnor och män plockade dem bort mig. Där hade du tur Tomas Tobé! (kille på bilden)

Inga kommentarer: