lördag 31 mars 2007

Michel i Marseille ger mänskligheten hopp

Vi käkar lunch med en vice borgmästarna i Marseille, Michel Bourgart. Han tillhör UNP – Sarkozys parti. Ett spännande samtal om hur man i kommunen arbetar förebyggande mot brottslighet och hur man arbetar med ungdomar. Han berättar om hur kommunen medvetet satsat på att rusta upp statskärnan – Marseilles gamla slumkvarter - och hur borgmästaren bildat ett råd med representanter från lokalsamhället, däribland ledare från alla religioner, som kallas in när det är kris.

Den numera över 60-åriga Michel är läkare. Som ung tränade han fler olika kampsporter. ”Det har gjort att jag träffat många som inte har ett liv som det jag har”, något jag har nytta av i mitt arbete. När jag frågar om hur man arbetar mot droger säger han: ”Det är viktigt att hjälpa missbrukare komma ur sitt missbruk och inte kriminalisera dem.”.

Hur arbetar man med unga människor som gått för långt? ” Det är ju egentligen ingen kommunal fråga, men om du frågar mig tycker jag att fängelser är dåliga för ungdomar. Det är bara en skola i brottslighet.”.

Det kommer fram att han också leder en stor frivillig organisation för brottsoffer. ”Jag säger samma sak till dem”, tilläger han. Tillsist berättar han att Michel fått sin son mördad för 10-år sedan, knivhuggen till döds på öppen gata.

Herregud, på en gång blir en stor människa ännu större i mina ögon. Jag kan inte föreställa mig vad du gått igenom, bara ana Michel. Någon gång har jag fått höra att det inte finns större smärta än att tvingas begrav sina egna barn. Men i den smärtan har du Michel hittat din egen väg att försonas och gå vidare. Det är sådan som du som ger mänskligheten hopp.

Inga kommentarer: