torsdag 15 mars 2007

Lämna inte Stockholm åt stockholmarna...

Carin du har flera kloka synpunkter i din artikel i DN om att inte lämna Stockholm i sticket. Flera av de frågor du tar upp är frågor som också vi brottas med i Malmö och Skåne. Jag tror att vi måste skärpa upp politiken på flera områden för att möta väljarna i städerna. Vi socialdemokrater måste klara av att se storstadens dilemma. Å ena sida hög tillväxt och utveckling, å andra sidan segregation, utanförskap samt brister i välfärden. Å ena sida framgång och karriärsmöjligheter, å andra sida svårt att få tiden att räcka.

Det har förundrat mig länge att vi inte lyckas med det vänstern gör i andra länder. Många av väldens huvudstäder är s-styrda, ibland till och med trots borgerliga regeringar nationellt. Exempelvis Washington, London och Köpenhamn. Finns det något att lära?

Andra bloggare: Jonas Morian, Johan Sjölander. Åsa Westlund
Inlägget är pingat på intressant.se, nyligen.se,
Andra bloggar om: , samhälle , socialdemokraterna, stockholm, Carin Jämtin

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Luciano!
Vill kommentera din blogg eftersom du verkar vara ungefär i mina barns ålder. Båda akademiker över 30 och uppvuxna i rikets andra stad. Min dottern bor och arbetar i Stockholm liksom många av hennes vänner härifrån. Hennes motiv är att - i Stockholm finns de intressanta jobben. När jag säger till henne att stockholmare tror att Sverige ligger i Stockholm svarar hon till min förskräckelse -Ja det gör det! Min son arbetar även han ofta i Stockholm men bor inte där. Detta får mig att fundera: Måste alla intressanta arbetsuppgifter finnas i Stockholm? Denna stockholmska dragningskraft bidrager måhända till att öka trängseln, stressen och kanske också klyftorna? Du talar om karriärmöjligheter. Ska man inte kunna göra karriär utanför huvudstaden? Tror att det vore bra om mer än några statliga verk flyttade ut.