tisdag 13 mars 2007

Islamic Center en svensk institution

När jag besökte Islamic Center igår lämnade 55 pedagoger byggnaden. De hade varit där på studiebesök. Tredje studiebesöket den dagen. I veckan som kommer besöks moskén av en minister och representanter från den brittiska ambassaden. Den 22 mars kommer folk från USA.

Den som besökt centret vet att de har en mycket pragmatisk inriktning på islam. De skiljer tydligt på politik och religion. Utövare från världens alla hörn kommer dit. Jag skulle vilja påstå att det inte finns någon annan muslimsk institution i Sverige som bättre än Islamic Center uttrycker svensk islam i dag i vårt land.

För Malmö har IC kommit att bli en självklar del av den malmöitiska stadsmiljön och en viktig aktör för ökad integration i vår stad. Där finns fredagsbönen och de dagliga bönerna, rådgivning vid äktenskapliga problem, skolor för ungarna och fritidsverksamhet. Där finns också hjälp vid begravningar med tvättning och svepning och finns läkare – allt i ett center som man själv byggt.

Moskén har nyligen bjudit shia-muslimer att fira sina särskilda helgdaga. Ashura i januari. Inget som media uppmärksammat som vanligt. När det i andra delar av världen pågår regelrätt krig mellan shia-sunni muslimer så går man till samma moské i Malmö.

Mötet med mina vänner föreståndaren och familjerådgivaren var givande. Problemet med kvinnor som inte lyckas få muslimsk skilsmässa är allvarligt. Jag kände mig äcklad när jag lämnade IC….för jävligt! Lovar skriva mer om detta fenomen framöver. Nu måste jag dra till Södertälje...

Inlägget är pingat på intressant.se, nyligen.se,

Andra bloggar om: , samhälle, integration, religion, muslimer, muslim, kultur

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var jätte trevligt och givande att träffa en politiker som brinner för sina idéer. Jag är stolt över att vara en av dina vänner. Jag vet att du kommer att slåss för att få kvinnorna som är fast i oönskade äktenskap fria och att Sverige tar ett viktigt steg för imamutbildningen. Vi vill inte fortsätta ”importera” imamer som säger: ”Det är haram för kvinnor att ta körkort.”
Kämpa på och lycka till