måndag 14 maj 2007

Är Evin rasist?

Evin Rubar, reportaget Det svenska sveket har nu sänts. Här hittar du det. Som jag berättade redan den 16 april blev jag intervjuad av henne.

Så skrev jag då:
"hade jag också en intervju med Evin Rubar, Dokument Inifrån, SVT. Hon gör att reportage om barnmisshandel. Viktig fråga. Min linje är klar:

- Det är bra (och nödvändigt) att personer från andra länder får information om vår syn på barnmisshandel. Detta görs redan. Tror inte på att göra det obligatoriskt. Skulle inte hjälpa! Däremot måste man våga ta fighten lokalt och våga informera.

- Reducera inte barnmisshandel till en invandrarfråga - kulturfråga. Det är inte bara ”dom andra” som är problemet. Det är än större fråga en så. Alla kan brista i föräldrarskapet. När kraven ökar på oss, tempot drivs upp och klyftorna ökar skapas ett samhällsklimat där vi känner att vi inte räcker till. Detta är ingen ursäkt och ger ingen rätt att kränka ett barn. Alla föräldrar måste få stöd att vara bra föräldrar oavsett var man född."

I efterhand slås jag av hur Evin starkt drivs av en förutbestämd tes och hur hon plockar ihop för att bevisa det. Nu förstår jag att hon ville få mig att vara kritisk mot att man upplyser personer med utländsk bakgrund i SFI:n om vilka lagar som gäller här. För så är det nämligen. Hon ville istället få mig att ropa ”rasism, rasism, rasism”. Men nu fick hon inte det svaret hon önskade av mig.

Sen den här rädslan om att bli stämplad som rasist…vad är det för trams? Men visst finns det inslag i Evins sätt att förklara och förstå världen som är snarlika SDs. Det i behöver inte vara rasism alltid, men ett väldigt platt och endimensionellt sätt att se på människan och förklara samhällsproblemen.

Qaisar och Ali Esbati har skrivit om detta också.

Lyssna på debatten i p1 morgon med Barnombudsmannen.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Den här rädslan om att bli stämplad som rasism är mycket befogad: Läs vad Ali Esbati skriver i sina kommentarer:

"Det var ett värre program än jag kunde föreställa mig. Hämningslöst rasistiskt. Men det är sådana tider nu."

Och dom ska ni regera med - ett tragiskt extremistparti.

Förresten var det ju massa andra som sa i stort sett det du sa i programmet - BO, den ansvarige ministern, Rädda Barnens ordförande, etc. Således köper jag inte din tes om att såna röster inte kom fram.

Luciano Astudillo sa...

Jag tycker Ali tar in när han kallar programmet rasistiskt. Däremot har han en poäng i detta inlägg: "Alltså, här har vi en kille som är från Somalia och som blir misshandlad av sin far. Några gör inte tillräckligt. Andra tycker att lite stryk ska man tåla. Mycket illa. Farsan blir fälld. Gott så. Men nej då, detta är inte tillräckligt för Rubar. Inte ens intressant. Hon skiter helt och hållet i misshandeln och efterspelet. Hon är ute efter bakgrund. Födelseort. Hårfärg. Suggestivt snack à la "det här vågar ingen prata om". Jo, det här talar alla om hela tiden. Under tiden blir barn mobbade, misshandlade, kränkta, våldtagna. Men skit samma. Vi ska inte fråga barnen hur de har det. Vi ska fråga: VAR ÄR DIN FARSA FÖDD, LILLE VÄN? Och vi ska göra TV av det, där vi låter folk från bisarra politiska sekter komma till tals som förnuftets röster. Allt det där framgick också för en normalbegåvad läsare redan i mitt korta inlägg. Men vad fan, visst fattar jag också att det inte går att argumentera i sak mot en stämning i ett tv-program. Det är så att säga den medvetna poängen med Rubars sätt att arbeta."

Ja det fanns de som sa det jag sa i programmet. Men min huvudpoäng är att Evins "sätt att förklara och förstå världen som är snarlika SDs. Det i behöver inte vara rasism alltid, men ett väldigt platt och endimensionellt sätt att se på människan och förklara samhällsproblemen". Jag hade ett långt samtal med henne där jag frågade om hon hade kollat andra variabler; arbetslöshet, utbildning mm. Frågade henne just varför den variabel hon tagit var intressant? Hon gav inget hållbart svar. Dessutom är det så att den sk andra generetionen (vilket hon själv nämnde) inte var överrepresenterad. Annars hade vi säkert fått vinkeln om smittoeffekter - när föräldrar överför sin aga-kultur på barnen.

För mig står det klart att vald varibel säger mer om Evin än vad reprotaget säger om barnaga i Sverige.

PS. Intressant är att Evin väljer ett jättegammalt klipp av Mona itället för att ta något från det mycket långa och aktuella samtal jag (talesman för integartionsfrågor) och hon hade.

Det vore kul att ha fått se hennes överraskade min på TV. Jag sa nämligen till henne vid ett tillfälle att hon förstod Sverige på samma förenklade sätt som Sverigedmokraterna...vilket gjorde att hon blixsnabbt gick på och sa "vaddå kallar du mig rasist jag vill inte slänga ut folk det vill ju Sd?" Jag svarade nej, du är inte rasist Evin. And cut, let's take it ones more!

Tobias Struck sa...

Luciano. Till saken: Varför hyschas problemet ner, när det har visats i undersökning efter undersökning och invandrarna själva säger att det har med deras VÄRDERINGAR och deras KULTUR att göra? Det HAR med värderingar och kultur att göra när en engelsk lord såväl som en amerikansk bilmekaniker agar sitt barn - alltså använder mycket specifika metoder för misshandel som UPPFOSTRAN. Och Det HAR med värderingar och kultur att göra när föräldrar från Nordafrika och Västasien gör detsamma. Förnekar du det? Eller vad handlar egentligen ditt ställningstagande om? Att det inte är någon som kallar oss aga-motståndare rasister, när vi pekar på fakta om att aga är mer vanligt bland invandrare än bland infödda? Ali Esbati visade väl ganska tydligt att du har fel där.

Em. sa...

undertonen att de med annan åsikt än evins ljuger/vägrar inse är ju uppenbar. de släpps inte in för att ge en annan bild av situationen utan för att få stå för svaga och principlösa svenskar som inte vågar stå upp för utsatta barn. detta gjorde mig illamående.

absolut tror jag att lagen mot barnaga har haft, åtminstone praktisk, effekt i sverige och är övertygad om att vi som tillhör den första generationen som växt upp med den i kraft kommer att vara en helt annan sorts föräldrar. även mentalt. för våld förder våld och samtal och förståelse föder respekt, samtal och förståelse. inget krångligt. detta är såklart kultur, men att vi har en stark anti-agakultur i sverige redan (i vuxna människors hjärnor) tror jag inte riktigt på. hej på er, vissa bibeltrogna tex.

evins program är egentligen ett program om ett enstaka fall. fallet som sådant är oerhört tragiskt, helt i linje med många andra "helsvenska" fall av barn som socialtjänsten svikit och som det berättats om i diverse dokumentärer. "roligt" var också, tyckte jag, att hon påpekade statistik över såväl andelen föräldrar som slår som andelen barn som blir utsatta. liksom för att i smyg kanske påpeka "och fler barn skaffar de sig också". double trouble.

Anonym sa...

Alis inlägg är ju inte ett argument utan nån sorts primitivt utbrott.

Det som alla kritiker av Rubar inte förstår är att programmet inte handlar om invandrares våld utan om det svenska samhällets svek - vilket beror på PK-ismen. Det talade flera personer om - läraren, Eduardo nånting, ytterligare en man med brytning, et.

Fallet med den somaliske pojken levandegjorde detta problem men är bara ett exempel. Det viktiga är fakta: att detta förekommer oftare i invandrares familjer, och ffa att myndigheterna har dubbla standards för svenskars och invandrares barn. Det om något är väl rasism, Luciano - olika standards för olika barn?

Jag kan inte utvärdera hur Rubar valt att klippa ihop sitt program. Att Mona är med tycker jag inte är så konstigt.

Ett program av den här typen har inte som mål att ge en heltäckande bild av barnaga i Sverige. Den har som mål att beskriva en variabel. För att variabeln ska vara intressant att beskriva ska den dels ha förklaringsvärde - vilket den uppenbarligen hade, givet att barn till utomnordiska föräldrar agades åtta gånger mer - och relevant.

Att den är relevant betyder att den tar upp nåt man vanligen inte brukar ta upp, nåt som är okänt, nåt som utmanar makten, etc. Allt detta tycker jag stämmer in med råge. Rubar granskar verkligen makten - PK-etablissemanget. Det är nåt annat än journalistik à la Josefsson där man granskar socialtjänsten i Vetlanda.

Lägg märke till den totala tystnaden från media, med undantag för P1 morgon som inte många lyssnar på. AB, Expressen, Svenskan och DN tiger medan dom slog upp fallet Louise big time. Det om något visar att Rubar träffat rätt - det här är nåt PK-etablissemanget vill tiga ihjäl. Rubar är en av få journalister värda namnet i det här landet.

Anonym sa...

Förresten skulle jag gärna vilja se siffror på att andra generationens invandrare är överrepresenterade. Men även om dom är det - vad spelar det för roll? Det finns ju ändå en grupp här som är speciellt utsatt och som det finns ett behov av att uppmärksamma - barn till första generationens invandrare?

Vidare var som sagt huvudproblemet svenska myndigheters och organisationers feghet som dessvärre stärks av påhopp som Esbatis. Ingen vill bli kallad rasist.

Tobias Struck sa...

em. Jag håller med Grue om att kritik främst måste riktas mot det fega svenska etablissemanget, som har svikit invandrarbarnen. Vad menar du är ett hederligt motiv för att hyscha ned övervikten av aga-fall inom invandrarfamiljer? Programmet handlar inte alls om ett enstaka fall. Du måste ha missat de utredningar, som redovisades i programmet (varav en var gjord av Rädda Barnen) som entydigt visar en övervikt. Och vem är förvånad? Naturligtvis är det vanligare att människor som själva har vuxit upp med aga, själva agar. Och aga är långt vanligare i Nordafrika och Västasien än här.

Men detta handlar alltså inte om att peka ut svarthåriga invandrare. Programmet visade ju att det är lika vanligt bland britter (mycket obehagliga bilder av ett barn som säger "it´s not very nice"). Detta handlar om att ungdomar med bakgrund i Nordafrika och Västasien, som redan känner sig litet som andra klassens medborgare i Sverige med situationen på arbetsmarknaden, krogarna och allt - också känner att de särbehandlas när det gäller våldet mot dem! De ser att etniskt svenska barn som söker hjälp hos lärare, Socialen etc - får hjälp, medan samma vuxna kring dem, är rädda att bli kallade rasister och inte hjälper dem. Det skapar avund och bitterhet mot de etniskt svenska ungdomarna.

Jag antar att du känner till de gäng i Sveriges stora städer som rånar etniskt svenska ungdomar på mobiltelefoner och misshandlar dem för att det ger dem en maktkänsla. Detta har Petra Åkesson skrivit C-uppsats i sociologi om. Det är priset för de märkvärdigas och tystas svek.

Anonym sa...

omg, nu börjar man referera till C uppsatser. Fenomenet finns säkert men för guds skull, håll tillbaka lite då det gäller det vetenskapliga fastställandet lite!

Skulle inte vilja att någon använde min C- uppsats för att bevisa något! (varsågoda, upplagt för smash för någon som vill skriva något dräpande om min förmåga som uppsatsskrivare)

Tobias Struck sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tobias Struck sa...

Anonym. Hm, jag vet inte något om dina uppsatser. Du är nämligen anonym här. Uppenbart är ju att det går väldigt trögt för forskare att ta reda på fakta om sociala problem i invandrarfamiljer, som har med kultur och värderingar eller kulturkrockar att göra.

Men Petras uppsats bygger på intervjuer med unga invandrarkillar, så jag tror nog att den duger bra för att få en bild av deras syn på saken. Två rån om dagen i Malmö, säger polisen där. Torde räcka för att konstatera fenomenets förekomst.

Men visst, det lär dröja innan etablissemanget gör något. Personligen tror jag att det ligger mer än bara rädslan för rasist-stämpeln bakom: En korporativistisk agenda (samarbete mellan stat och storkapital) som handlar om att skapa en ny underklass - nöjda med låga löner, segregerade och stressade och i starkt behov av tröstkonsumtion.

Passar ju korporativet bra att den ideella sektorn får vanliga svenskar att tro att Sverige räddar världen, när vi i själva verket bidrar till att sänka Afrika med våra handelshinder och höga avgifter och skatter på eget företagande, som tillsammans med alla räntorna på statsskulderna, gör att Afrika förblir monopoliserat av de västerlänska storföretagen, som dumpar priser och löner som de vill. Men flyktingströmmar blir det ju av det. Det är ju bra, för då kan storföretagen och staterna få en förutsägbar konjukturuppgång utan inflation: Fler som får små skitlöner att byta till sig tröst i form av sprit på Systembolaget, tobak, godis eller rentav en riktigt snabb bil för. Jodå.