onsdag 16 maj 2007

Lite om Sveriges bäst fotbollsspelare

Uppdaterade: Ny bra artikel om svensk fotboll (Svd):
Jag var med på flera läger men det blev inga matcher. Om en spelare med invandrarbakgrund konkurrerar med en ”helsvensk” kille måste han vara snäppet bättre. Jag kunde i alla fall få den känslan, säger Fatih Yalap.

Gamla inlägget: "Zlatans succé skulle öppna dörren för andra fotbollstalanger med invandrarbakgrund.Trodde många. Men Zlataneffekten uteblev.Det är fortfarande ytterst få som når ända fram." skriver Svd. Jag tror dels att det är en klassfråga. Många unga talanger också födda av svensk-svenska föräldrar(om jag får uttrycka mig lite klumpigt) får inte rätt uppbackning och rensas bort. Det är ett misslyckande som Svenska Fotbollsförbundet, delvis ska ta på sig. Om man inte har en familj som backar upp då är det svårt att klara sig. Dels tror jag att svensk fotboll, precis som övriga samhället, inte hängt med i förändringen Sverige genomgått.


Mer Zlatan: Expressen (Om årets lag), Aftonbladet (Zlatan är Zlatan), DN (om skaden)

Inga kommentarer: