onsdag 25 april 2007

Arbetet mot diskriminering förenar oss alla!

Uppdaterad: För en tid sedan skrev jag om kvinnan som nekats gå på en buss på grund av sin klädsel. Nu har bussföraren sparkats (Svd). Men det verkar som det låg mer bakom händelsen.

- Det som hände var droppen som fick bägaren att svämma över, säger Arrivas kommunikationskonsult Daniel Stjernfeldt till tidningen Punkt Se.

Gammal text: Läser att en kvinna nekas att gå på en buss pga av sin burka (svd). För mig är burka för mycket om jag ska vara ärlig. Funkar inte. Dessutom inget islam kräver. Men att inte få gå på bussen? Hmm…känns lite för mycket.

I tisdags dömdes restaurangen Escape för krogdiskriminering (DN, Sydsvenskan). Jag vet inte om ni sett denna musikvideo av den somlisk-kanadensiske rapparen K’haan. Handlar om Sverige.



Torts allt det jag skrivit är det viktigt att inte reducera diskriminering till en blattefråga. Det är många som drabbas av diskriminering: äldre ges inte samma chans i arbetslivet, kvinnor diskrimineras för att det är kvinnor, funktionshindrade för de fördomar som finns i samhället, homosexuella för att de valt att älska någon av samma kön.

Diskriminering är en kränkning av människovärdet. Man kan inte kräva att andra inte diskriminerar om man själv kränkare andra människor. Det är dock viktigt att samhället gör mer för att stoppa detta!

Hade i ett anförande i kammaren idag. Fick ett mail.

”Tack för i dagens debatt om diskriminering på riksdagen. Storbritannien antog den 1 oktober 2006 lag om åldersdiskriminering. Det går söka på nätet: Age discrimination - Employment UK. USA har motsvarande lag sedan länge!”

Kul med respons.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Töntigt! Han sjunger om vad han skulle vilja göra, varför agerade han inte istället för att bara gnälla och visa sig på styva linan med atlanten emellan?

Luciano Astudillo sa...

Så kan man tycka. Men inte bra för Svensk Turism.

Anonym sa...

Ja, man undrar vad dessa förklädda har att dölja och vad de hade för så kallade flyktingskäl.

Hoppas att detta snart är den klädsel som regerar bland alla svenska kvinnor?

GO HOME!!!

Anonym sa...

anonym: mår du dåligt på något sätt? Har du slagit dig? Varför i hela friden skulle svenska tjejer vilja klä sig på det sättet? I Hjällbo där jag bor finns det endast en somalisk kvinna som klär sig så, och i hela Göteborg en handfull. Av alla.

Anonym sa...

Vad menar du, Luciano, med att brukar är för mycket? Eller att det inte funkar? Tror inte du att den som inte lät kvinnan gå ombord på resonerade som du? "- ähh, burka är för mycket!". Vad är lagom enligt dig? Sjal? Hukle? Varför går just gränsen där?

Luciano Astudillo sa...

qaisar: För en stor majoritet av mislimerna är burka för mycket. Burka är dessutom inget som stipuleras av islam.

Att någon bär det, oavsett om hon gör det av egen fri vilja eller inte, legitimerar dock inte att hon vägras gå på en buss.

Anonym sa...

Håller med Luciano. Jag är inte heller särskilt förtjust i burka. Men att en kvinna inte får gå på bussen för att hon har dylik klädsel är oacceptabelt. Vi har religionsfrihet i Sverige och anser en kvinna att hennes religion kräver att hon går klädd i burka får hon göra det.
Personligen begriper jag inte varför just kvinnor måste döljas under sådana mängder tyg. Hur kan det vara skamligt att visa sitt ansikte? Men jag vill inte förbjuda kvinnor att klä sig heltäckande. Ett förbud skulle bara begränsa dessa kvinnors liv på ett onödigt sätt - de skulle ju vara helt hänvisade till hemmet. Och ska det vara tillåtet att gå klädd i burka ska det vara tillåtet att gå på bussen!

Anonym sa...

Luciano: Ska du börja praktisera religionsimperalism (som Lejonborg sa till dig)? ;-) Ska du börja tolka vad som är ok för "en stor del av muslimer"? Jag kan också ställa mig undrande till varför någon väljer att klä sig i burka, men jag tycker inte att det är "för mycket" eller gränsen går vid sjal. Folk får väl bestämma själva hur mycket (eller lite) de vill klä sig. Så länge man inte skadar andra så ser jag inte var problemet ligger. Det är inte upp till dig och mig moralisera över andras val att bära bikini, sjal eller burka.

Anonym sa...

qaisar - Jag tror inte att du är så enfaldig att du tror att dessa burkor och övriga skylande klädesplagg är kvinnornas egna val. Det är patriarkalet i deras klan eller dylikt som talar om för dom vad som passar sig eller inte. Och dom passar sig naturligtvis för att dom vet vad följderna kan bli! Och det vet nog du oxo?
Janne

Anonym sa...

qaisar:

Att täcka sig heltäckande, tom ansiktet i ett modernt samhälle där kommunikation och identifikation är viktig för att alla ska deltaga på lika villkor går inte. Det kanske funka i Afghanistan eller Saudi där kvinnor inte deltar i det offentliga livet eller tar del av samhället på lika villkor.

Jag tycker att man ska anpassa sig så gott det går till det samhälle man lever i utan att bryta mot religiösa påbud eller förbud. Man måste hitta en mellan väg i allt min vän, och den mellan vägen är inte burka. Utan det är en väg som svartmålar den stora majoritet av muslimer som menar allvar med integration och måttlighet

Anonym sa...

Det tråkiga i sammanhanget är att man kommer relativt billigt undan med att diskriminera i Sverige. I fallet Escape behöver krogägaren endast slanta av 60.000 kronor. Det är alldeles för lite i förhållande till det förminskade människorvärde diskrimineringen medför. Och det kommer sannolikt inte att förändra människors beteenden på sikt.

Ett lämpligt och mänskligare straff, vid sidan om ekonomiskt skadestånd, är en offentligt riktad ursäkt till den person eller de personer som berörts.

Anonym sa...

Förespråkar ni att vi ska förbjuda burkor eftersom det verkar vara ett hinder för "kommunikation och identifikation" i ett modernt land? Observera, jag argumenterar inte för burkan, utan jag argumenterar för att kvinnor ska ha rätt att själva välja sina plagg, sedan må det vara bikini, sjal eller burka.

Till Janne: Vi kan diskutera i evigheter vad som egentligen är ett "fritt val". Man skulle på liknande sätt kunna hävda att klädsel som syftar till att väcka det motsatta könets sexuella intresse inte heller ett fritt val utan är resultat av ett patriarkalt samhälle. Kvinnor (oftast) förväntas kläs sig utmanande för att behaga männen.

Anonym sa...

Qaisar, vill man verka i ett modernt samhälle är kravet att kasta burkan förutsättningen. Sen kan man kräva sin rätt att som andra människor tillskaffa sig ett arbete, utbildning och ett samhällsdeltagande. Jag ser stora problem med att tillföra parakitisk arbete eller delta i undervisning när man helt täcker sig, och där man bara ser ögonen på en människa.

För att ta del av samhället måste man slå mot de patriarkala strukturer i de kulturer där burkan just är ett redskap för att hålla kvinnan utanför samhällslivet. Se strukturerna bakom burkan Qaisar. På tal om bikinin så har jag inte sett kvinnor i bikinin sälja mjölk i Konsum eller vårda äldre i vårdhem, eller utbilda sig i universitet. Förövrigt skulle det vara förargelseväckande beteende att klä sig så i allt annat än i syfte att besöka stranden eller badet. Det finns normer i ett samhälle som måste respekteras vare sig om man vill det eller inte. Varken burkan eller bikinin går sig att förstås i dessa sammanhang.

Anonym sa...

Qaisar, det är en myt att kvinnor sminkar sig och klär sig på ett visst sätt enbart för att väcka mäns sexuella intresse. Människor har i alla tider använt sitt utseende för att markera status och grupptillhörtighet. Kvinnor är inte annorlunda än män på den punkten. Och kvinnor är i allmänhet främst intresserade av vad andra kvinnor anser om deras utseende.

Därtill kommer frågan om bekvämlighet. Linne och kort kjol eller shorts är behagligt varma sommardagar. Tyvärr finns hos en del (också väldigt svenska) män en mycket konservativ uppfattning om när en kvinna anses "sexuellt utmanande". Visar kvinnan mycket hud, har sminkat sig och inte ser allt för gräslig ut i håret är hon plötsligt "sexuellt utmanande" och "ett offer för patriarkalet" alternativt en "hora".

De flesta kvinnor som visar mycket hud gör det inte bara för att behaga en man. Tro det eller ej, men de flesta kvinnor är faktiskt inte på ständig jakt efter en partner.

Jag skrev också i mitt tidigare inlägg att jag INTE vill förbjuda kvinnor att bära burka. Men jag håller med Adrian att en alltför heltäckande klädsel blir ett hinder i en kultur där kvinnor tagit en plats utanför hemmet och där så mycket av kommunikationen sker med minspel och gester. Men det ska vara kvinnans eget val om hon vill begränsa sig genom att klä sig i burka.

Slutligen Qaisar: bikini? Kvinnor bär bikini på badstranden eller när de ligger och solar i gräset i någon park. De traskar inte omkring i bikini på jobbet eller i mataffären.

Anonym sa...

Jag personligen längtar till den dagen då vi inte behöver bry oss så himla mycket om vad andra har på sig, skönt va?

Anonym sa...

Är inte slöjan lika mycket en kulturell grej som nästan mer har koppling till agrara och pariarkaliska samhällen än till religionen? Var går gränsen mellan kulturella och religiösa påbud egentligen?
Varför dra in ytterligheter i diskussionerna jämt? Burkan är rätt extrem. Har aldrig sett burkor annat än i nyheter från Afghanistan.
Jag var tvungen att använda sjal när jag besökte Iran och det var inget problem för mig, det är "ordre public" i den islamiska republiken. Fransmännen förbjuder sjalen. Båda är lika illa.
I Sverige får man göra som man vill, vi ska vara glada för vårt öppna samhälle.
Man kanske ändå bör vara ödmjuk inför det faktum att alla människor inte förstår fenomenet slöja...

Daniel sa...

Är det bara jag som kommit ifrån tanken på att man väljer vem man älskar?

Jag trodde ärligt talat att vi var förbi diskussionen om "valda livsstilar"....