söndag 6 maj 2007

Reny Tvätt: Jonna från Arlöv

Minns ni den klassiska progglåten av Nationalteatern Hanna från Arlöv? Här kommer första versen och refrängen:

1.
Jag jobba på tvätten i Arlöv
det var sommar och varmt
det var mitt sommarjobb
jag skulle fixa lite egna pengar
Brevid mej stod en kärring
Hanna från Arlöv
vi svettades i ångan från pressen
det var fyrtio grader varmt

R

Hanna från Arlöv, hej
jag lärde mycket av dej
du sa som det var
och det kändes så bra
så nu kan jag göra nånting själv
göra nått själv.



Här finns hela texten.


Minns ni nu? Jag besöket i Reny Tvätt i fredags och träffade då Jonna från Arlöv. Hon fick mig att tänka på låten då jag och en kollega snackade lite med de anställda under deras 30 minuters lunchpaus. Även om mycket gjorts för att förbättra arbetsmiljön så är det fortfarande tunga jobb. De flesta har tillsvidare anställda och snittlönen för kvinnorna där ligger på strax över 17500 kronor. Det är stressigt jobb, speciellt när någon eller några är sjuka. Många kvinnor talade om att gå ner i arbetstid för att orka med ansvaret i hemmet.

Jonna var tydlig i sin sammanfattning av arbetet: ”Vi har det som kvinnor i fabrik har det i största allmänhet. Det är tung och vi är trötta”. I Sverige 2007, samtidigt som det finns de dem som inte vågar ta ordet klassamhälle i sin mun! (Jonna på bild)

Inga kommentarer: