torsdag 21 juni 2007

Kristersson och Sverige

I DN debatt tar moderaten Kristersson upp en viktig fråga. Arrangerade äktenskap måste förbjudas kärver han och tillsammans med kriminalinspektör Kickis Åhré Älgamo. De skriver:

"Att några kommer att uppfatta ett förbud mot arrangerade äktenskap som ett ingrepp i en kulturell sedvänja och högljutt ropa rasism kan inte hindra oss andra från att ta ungdomarnas parti. Barn och ungdomar har individuella rättigheter. I Sverige väljer man själv om och med vem man vill gifta sig."

Har dock lite svårt med argumentationen "I Sverige gör vi si eller så". Är nänligen uppväxt med det. "I Sverige springer inte barn i rasthallen", brukare en lärare säga till mig samtidigt som hon hytte med näven. "I Sverige slänger vi inte skräp i marken", mm. Ja, faktum är att jag tycker den typen av argumentation är riktig läbbig. Det förtar inte den viktiga poäng dessa debattörer framför. Alla ska få välja vem man vill gifta sig.

Kristersson visar återigen starkt engagemang för att komma åt hedersvåldet och nu också tvångsäktenskapet. Det är bra. Jag väntar ivirigt på när han, som Stockholms socialborgarråd, ska profilera sig lika starkt för att Stockholms hemlösa, missbrukare och alla som än idag tvingas leva på försöjningsstöd för att de bara saknar arbete.

Pröva ta dessa ord i din mun Kristersson:
I Sverige ska ingen behöva sakna tak över huvudet, i Sverige ska ingen behöva dö i en överdos och i Sverige ska alla ges stöd och möjligheter att försörja sig själv. I Sverige är alla lika mycket värda - ingen ska diskrimineras.

2 kommentarer:

Robsten sa...

Du Luciano, du analyserar varför Sossarna förlorade valet i höstas på DN debatt, du och Östros drog en del riktiga slutsatser, utan tvekan. En mycket viktig orsak tog missade ni, den orsaken har du demonstrerat mycket, mycket tydligt i din artikel här. Du skriver om Kristerssons engagemang och sedan skriver du om när denna Kristersson skall ta tag i de hemlösas situation samt narkomanernas situation. Det är helt enkelt inte trovärdig argumentation för en Socialdemokrat itu dessa har precis haft makten, och haft den väldigt länge och mycket. Det blir nästan skrattretande när du frågan Kristersson om vad han tänkt göra åt dessa problem, som alldeles uppenbarligen fanns kvar efter ett långt Socialdemokratiskt styre. Du och Östros vill tala med folk, nåväl, jag är inte yrkespolitiker och jag talar med vanliga väljare, jag ÄR en vanlig väljare. Ett stalltips, du får det alldeles gratis och det är adekvat, tro mig, folk köper inte sådan retorik från en sosse, de frågar sig direkt, "men vad fan gjorde ni sossar då när ni hade makten"?
Tro mig, varenda väljare ställer sig den frågan direkt när du argumenterar på detta vis med t.ex. Kristersson, ni har helt enkelt haft makten för länge för mycket för att ni plötsligt skall kunna trolla bort ert eget maktinnehav och ansvaret för densamma. Med makt kommer ansvar och det går inte att trolla bort med en viftning av en tyrollstav.
Dessutom, är min uppfattning (och om jag uppfattar det så kan fler göra detsamma) så förbättrades inte de hemlösas situation de sista åren av socialdemokratiskt styre, inte narkomanernas heller, ni flörtade med andra väljargrupper, rätta mig om jag har fel.

Robsten sa...

Jag har även skrivit en artikel om eran "eftervalsanalys", borde finnas som Twingly-länk när du så småningom vaknar och läser detta till morgonkaffet, ha en trevlig söndag i övrigt;-)