söndag 29 april 2007

Ett land som är tryggt/betongbarn

Tänker på denna låten av Malmöbandet Advance Patrol när jag läser om Irak (DN). Nu åker dessutom festprinsen Harry från England till Irak(Svd, Aftonbladet, DN, DN2).

- Det är en härlig känsla att dra till Irak, ska Harry ha sagt till omkring 20 nära vänner i fredags på en nattklubb i London.

Usch, man måste vara riktigt korkad om man tycker det är "härligt" att dra till krigets Irak!

Mer om Irak: Svd

Låten (delen om betongbarn) ger kanske lite andra perspektiv på allt det som skett i och skrivits om Rosengård. Här är debatten i riksdagen från förra veckan.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter gulligt med din kärleksförklaring till Sverige. Men då du skriver detta under en socialdemokratisk logo, luktar din kärleksförklaring illa och man inser att bloggen är bara politik.

Som USA-svensk med många försök att flytta tillbaka till mitt gamla hemland har jag svårt få tillbaka den gamla fosterlands-kärleken jag antagligen hade en gång hade i min barndom.

Den gamla Amerikanska sägen "You Can Never Go Back" stämmer nog ganska bra.

Vad gäller prins Harry från England, högaktar jag hans val att ställa upp i kriget mot terrorismen. Jag anser (tvärtemot vad sossarna felaktigt lärt svenska folket i alla år) att man ska våga stå för vad man tror på, våga ta sitt ansvar och inte fega ur allting som man gjort i Sverige i alla år. Man t.o.m. i sin feghet lät Nazi-Tyskland tåga genom Sverige för att inta sitt grannland Norge. Inget att vara stolt över!

Dr.Ötker sa...

betongbarn för mig tankar till ett allt för mesigt romantiserande över en kultur som bottnar i en förskönad våldskultur där misär och droger inte direkt är någonting att vara stolt över.

Luciano Astudillo sa...

Anonym: DU och jag har olika syn på mod. Det var inte modigt att ge sig på Irak hur vidrig Saddam Hussein än var.
Jag högaktar inte någon som tycker det är "häftigt" att åka till Irak.

John Olsson: Du har en poäng. De på gränsen till att romantisera allvarliga problem. Men bortom det finns det viktiga poänger i denna låt.