onsdag 2 maj 2007

Intensiv dag i Rosengård – sen kvinnors arbetsmarknad

Idag har jag, delvis tillsammans med mina s-kollegor från Malmö, träffat Rosengårdsskolans rektor Lars Birgersson, haft möte med Brian Åkesson på Familjebasen i Rosengård, besökt den brottsförebyggande satsningen Hållplats 8 samt haft möte Magnus Nilsson och Magnus Ohlsson på MKBs nya områdeskontor i Herrgården.

Det var givande möten. Visste ni att barnen som lämnar Rosengårdsskolan har en total genomsnittlig skolgång(inkl. skola i annat land) på 7,2 år? Visste ni att skolan aldrig haft en högre lärartäthet än Malmös skolor i övrigt? De kanske ger lite perspektiv på skolresultaten just i den skolan. Tror inte på att skolminister Jan Björklund idé på nationella prov i alla ämnen kommer ta hänsyn till dessa skillnader (Svd). Likvärdighet är viktigt, men lika möjligheter och förutsättningar då?

Mötet med Familjebasen var lite nedslående. Påminns om den sociala problematiken som ändå finns i stadsdelen.

”Äldre bror placerad pga sexövergrepp och misstänkt missbruk”, ”Modern avliden och fader har lämnat landen. Misstanke om misshandel”, ”Kriminalitet, knivhot mot fader”, osv, osv, osv. Jag drar mig till minnes min uppväxt i Malmö på 70- och 80-talet. För mig är det svårt att säga om det blivit bättre eller sämre. Men namnen flimrar förbi; Roger, Joakim, Josip, Hernan, mina grannar, mm. Problemen var snarlika. Då var det inte ett ”invandrarproblem”.

Till Hållplats 8 kommer minderåriga killar som gått för långt. Antingen blir man dömd dit eller riskerar att bli omhändertagen.

Två av de mest nergångna gårdarna på Herrgården har köpts av MKB, det kommunala bostadsbolaget. Omvandling pågår. Det syns (läs om invigningsfesten). Magnus och Magnus visar ett brinnande engagemang! Visste ni att det bor 1200 boende, varav 600 är barn, på en yta som är lika stor som två fotbollsplaner?

Kd:s Göran Hägglund var förresten i Rosengård idag också. Bra bild i Sydsvenskan Göran. Härligt att få synas lite va?

Under resten av veckan besöker jag också Coop Forum Jägersro, ISS och Reny Tvätt. Kvinnodominerade yrken, ofta med dåliga villkor.

Inga kommentarer: