onsdag 29 augusti 2007

Höger, mera höger och så CUF

Det är så man tar sig på pannan. Centerns Ungdomsförbund är inte nöjda (Svd). Trots att Centern vill att LAS inte ska gäll ungdomar under 26 år under de första två åren och trots att Centern vill att turordningsundantaget som idag för två anställda för företag med mindre än 10 anställda ska gälla för alla företag oavsett storlek! Partiet som vill luckra upp arbetsrätten och begränsa strejkrätten.

Trots allt detta kallar CUF Maud Olofsson för mjukis. Alltså samma Maud som omvandlat Centerpartiet till Mauderaterna. Denna unga höger vill mera. De vill bland annat avskaffa förtroendemannalagen. Därmed begränsa anställdas möjlighet att vara fackligt aktiva. Illa, mycket illa.



PS. Intresset för bland annat Lunarstorm minskar (DN). Inte konstigt med tanke på hur Facebook just nu växer explosionsartat. Jag är en av dem som registretat mig på Facebook. Kul och praktiskt. DS.


PS2. En läsvärd artikel i Aftonbladets kultursida av Åsa Linderborg om hur två bibliotekarier som råkat ut för borgerlighetens stalinister. Ur artikeln: Erfarenheten – inte minst från kommunistiska regimer – visar att regeringsdirigerad historieförmedling ofelbart blir oseriös och starkt politiserad. Att därför inta en skeptisk inställning, som bibliotekarierna i Brännkyrka har gjort, vittnar om gott omdöme. DS2.

3 kommentarer:

Anonym sa...

CUF:arna verkar vara ett gäng bortskämda ungdomar som matats med silversked från början! De växer förhoppningsvis upp och blir mer nyanserade. Nu verkar de ha sin tonårstid med att vara negativa till det mesta och vill bara ha nytt nytt nytt. Oavsett vad det nya innebär. Egot är alldeles för stort, enligt min mening.

//hilma med kollen

Johan, PL&C sa...

Hilma, du verkar ju inte ha så mycket koll! Har du träffat någon cuf:are någon gång?

Överlag trevliga kids med båda fötterna på jorden, men med ett avsevärt mått integritet och jävlar anamma.

Vissa saker, som skatter och arbetsrätt är ju tabubelagda ämnen i den svenska debatten, så det krävs en hel del ryggrad för att gå ut och säga vad man tycker, om det man tycker handlar som sånt.

Även om man inte delar deras politiska vilja, måste man väl ändå hålla med om att de är en frisk fläkt i den annorstädes så slumrande debatten?

Anonym sa...

Vem som har eller inte har koll är en subjektiv uppfattning. Jo - jag har faktiskt träffat CUF:are. De är ju förvisso ett sällsynt släkte tack vare relativt låga % som partiet har, men jag har lyckats.... Jag är sambo med en centerpartist och även han är bekymrad.
Jag står fast vid min uppfattning att det verkar vara ett gäng pubertetskillar och tjejer som är ute efter uppmärksamhet. De har inte varit ute i arbetslivet och har ingen erfarenhet av facket. Att ha ryggrad tycker jag är ngt helt annat.

Vi tycker olika och det är ju det som ingår i frihetsbegreppet.

//hilma utan/med kollen