söndag 10 juni 2007

Samma gamla höger

I Ulf Kristofferssons Reinfeldtbiografi som publicerades innan valet 2006 sa flera moderater, ja tom mamma Birgitta Reinfeldt, att den nya moderata politiken handlar mer om paketering än innehåll.

”På frågan om moderaterna står fast vid samma ideologiska kurs om som man har haft tidigare säger Carl Bildt:
- Ja, det tror jag väl. Jag har inte sett några tecken på motsatsen. Mycket av diskussionen är ju taktik.

Gun Hellsvik säger:­­

– Fredrik har en bättre förmåga än sina företrädare att förstå hur människor lyssnar och kan därför förmedla budskapet på ett sådant sätt att det också kan tas emot.”

Nu efter valet kan man ju bara önska att fler fått tagit del av dessa kommentarer innan de slängde bort sin röst på det sk nya arbetarpartiet som visade sig vara samma gamla höger. I artikeln i (Svd) Har nya moderaterna redan blivit gamla? konstateras:

”Finansminister Anders Borg talar för att ensamstående mammor måste bli vinnare på regeringens politik. Men efter de första nio månaderna med alliansen har personer med stora förmögenheter blivit de verkliga vinnarna.”

När statsminister Fredrik Reinfeldt tog emot president Hu Jintao lär han ha redogjort för Sveriges ställning för yttrandefrihet, organisationsfrihet och avskaffande av dödsstraff. Det är bra, men bekräftar och förstärker med all sin tydlighet att Reinfeldt hur pinsamt undfallande han var när han besökte USA (DN, DN2, Svd). Och i frågan kring könsneutral äktenskapsbalk känner sig 8 moderater redan nu manade att varna Reinfeldt (DN debatt). Är det kristdemokraterna som håller tillbaka Reinfeldt eller ödlorna i det egna partiet? (DN)

Svd ledarsida har hittat till min debatt i Svt opinion. De hakar upp sig, precis som högermannen Hans Wallmark, på att jag kallade Ängeholm för villaghetto. Jag har inget emot folk genom flit sparar ihop till ett hus. Absolut att "drömmar måste kunna förverkligas.". Oberoende av vem livsprojektet ägs. Det är hela kärnan i det socialdemokratiska välfärdsbygget som borgarna nu håller på att rasera. Även om Wallmark retoriskt försöker göra det till moderat idétradition.
Jag konstaterar att de båda, Svds ledarsida och Wallmark, tycker det är helt ok att applådera för billigare städhjälp för de som har mycket samtidigt som snaran kring de arbetslösas hals dras åt ytterligare.

Att Fredrik, Hans, mfl lyckades lura stora delar av svenska folket är ju eftervalsfakta. Men nu har de flesta förstått att ni är samma gamla höger. Mamma lurade du dock aldrig, Fredrik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Moderater och Socialdemokrater vad är skillnanden. De gynnar enbart sina egna väljare och ser inte till landets somhlehts bästa eller alla väljares bästa. Bådas politik drabbar meningsmotsåndaren.

S politik gynnar de som tjänar mindre än median lönen. De andra får betala med allsköns pålagor allra helst företagare.

En välfärdspolitik värd nmanet måste gynna alla och ge samma rättigheter vare sig du är fattig eller rik eller löntagare eller företagare.

Så är inte fallet idag. Företagare har inte ens hälften av de som en anställd har. Det upptäckte jag när jag blev svårt sjuk. Jag hade betalat miljoner i socialförsäkringsavgifter och skatt men när jag sedan behövde untyttja skyddsnätet rycktes mattan bor, mitt skydd var bara hälften om jag hade varit anställd.

Ett svek om något, nu lovade Alliansen att förbättra för företagare men de fick lika mycket tji som. S och M lovar runt men håller tunt. Så nog är M det nya arbetarpartiet. Precis som S en tom påse.