tisdag 5 juni 2007

Wallmarks replik ger inga svar

Idag har Hans Wallmark inne sin replik i SVT Opinion. Du kan läsa den här. Det är mest pladder och plattityder. Han svarar inte på grundproblemen i min kritik. Hur får vi fler jobb i Sverige när välbärgade kan göra avdrag för städning i sin Medelhavsvilla eller en för butler i Alpstugan? Och varför är denna reformen bättre än att anställa 4000 fler inom barn- eller äldreomsorgen?

Sedan försvarade han sin glädjeyra inför beslutet att dra åt svångremmen ytterligare kring de arbetslösa. Men hur skulle det motverka utanförskapet? Och varför denna glädjeyra när man ge sig på de arbetslösa?

Sedan fladdrar hans tankar bort rejält i sommarhettan i repliken. Vem tycker att Sverige ska vara ett land där ”drömmar skall kunna förverkligas, jobb prioriteras och flit belönas”? Och varför skulle min text vara ett uttryck för klassförakt? Nej, herr Wallmark, ditt applåderande, ja just det - att applådera när man attackera de mest utsatta och ger mer till dem som redan har mycket - är ett uttryck för klassförakt! Inget annat.

Har fått väldigt mycket positiv respons på artikeln. Här kommer två av de mail jag fått senaste dagarna:

”Hej!

Jag skulle bara vilja tacka för ditt inlägg på
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35188&a=841857&from=rss . Du
sammanfattar mycket väl hur jag känner för den nya regeringen i
allmänhet och dess skattepolitik i synnerhet.

Ha en fortsatt trevlig vecka,”

”Luciano!

"Hushållsnära tjänster".
Man kräks.
Jag är högutbildad. Lågavlönad. Efter två konstnärliga examen har jag nu en inkomst motsvarande en outbildad, oerfaren 24-åring (HTF). Jag fick nyss löneförhöjning. Jag tjänar 16 000:-/mån. Jag är 37 år gammal.
Jag jobbar på ett museum och älskar mitt jobb.
Jag har ett "plus-jobb".
När det tar slut är jag tillbaka på A-kassa (den period som finns kvar) för 5 000:-/mån.
Är man arbetslös är man lat. Man vill inte arbeta. Inte "göra rätt för sig".
Jag antar jag att jag får bli piga då. Jag är lyckligt lottad, nu efter högerregeringens genomröstning. Någon som fötts med pengar på kontot kan anställa mig att komma hem till henne och städa till henne och henns viktiga familj. De tjänar mycket pengar och gör viktiga saker och har inte tid att städa och diska och plocka undan och ta hand om sina ungar.
Som att jag har tid med det!
Vem ska ta hand om min tvätt, min disk, mina ungar och min skit???
Vem ska jag anställa för min lön på 16 000:- - eller 5 000:-? Efter en långa dag med slit och pendling.
Ja gissa
Mig själv, såklart! Det är jag som ska tvätta och diska och städa.
Är den med pengar mer värd än den utan?
I vår bizzara värld är det tydligen så.
Fast att pengar inte är annat än symboler på papper och metall utan värde.

Tack för jobbet du gör!!
Jag röstar inte på S, jag är ekologisk miljöfreak.., ja du vet var jag hör hemma då, men tycker det är toppen det finns sånna som du.
Det finns de som inte orkar själv men som backar upp dig.
(vi kommer att ha fullt upp med att städa andras hem ;-) )
Hälsningar,”

Inga kommentarer: