torsdag 15 november 2007

Älska fotboll

I Sydsvenskan har jag blivit angripen för mitt engagemang för fotbollen av Waldemar Ingdahl, VD för tankesmedjan Eudoxa . Här kan du läsa hela hans inlägg.

Här hittar du nu också min replik i Sydsvenskan (publicerades idag). Och vill du läsa hela min replik som jag skickadetill tidningen så håll till godo:

Waldemar Ingdahl, vd för tankesmedjan Eudoxa, har reagerat på en riksdagsmotion där jag vill att regeringen ska snabbutreda helheten av de villkor och krav som omger svensk elitfotboll i syfte att förenkla och stötta verksamheten.

Fotbollen används ofta som en metafor i debatten, mycket oftare än någon diskuterar sportens egna förutsättningar och villkor. Ingdahl själv kritiserade för några år sedan en grupp professorer som använde fotbollsmetaforer i en debattartikel om forskning. Men nu använder han min motion för att få fram sina synpunkter om skattesystemet i största allmänhet. Visst radar han upp aktuella händelser från fotbollens värld, men fotbollens villkor är han inte intresserad av att diskutera.

Jag skulle kunna säga mycket om Ingdahls åsikter om skattesystemet. Många av hans argument känner jag igen från 80- och 90-talens mest nyliberala tankesmedjor. Orden och gesterna är stora. I ett tal nyligen kallar Ingdahl Sverige för ”skattehelvetet”. Han glömmer regelmässigt att arbetsgivaravgiften till största delen är försäkrings- och pensionsinbetalningar som i sin tur är avstått löneutrymme. Allting är skatt för Ingdahl och skatt är per definition något ont.
På en punkt har han däremot rätt. ”Vill man kunna konkurrera globalt krävs ett gott företagsklimat och rimliga skattesatser generellt”, skriver han i sin artikel. Så är det och den diskussionen tänker jag ta i socialdemokraternas jobbrådslag. Men allting kan inte vara riktigt så illa som Ingdahl beskriver det. Generellt sett klarar sig ju Sverige ganska bra i den internationella konkurrensen.

Med min motion vill jag inte sätta fokus på företagarnas villkor, utan på fotbollens. Bakgrunden är skillnaderna mellan svenska och danska skatteregler. Förenklat blir det nästan dubbelt så dyrt för en svensk klubb att betala samma lön som spelaren erbjuds i Danmark. Det beror på att utländska fotbollsspelare får skattelättnader i Danmark under tre år. Samtidigt betalar arbetsgivaren (klubben) ytterst låga sociala avgifter. I Sverige finns också en expertskatt ("artistskatten") som även omfattar idrottare, men den gäller bara i sex månader. Djurgårdens IF har försökt driva frågan i EU, men hittills har det gått trögt. Därutöver dömde nyligen regeringsrätten Degerfors IF att betala 1,3 miljoner i moms för spelarköp mellan 1994-1997. Domen är prejudicerande. Det innebär att alla utlandsvärvningar framöver blir 25 procent dyrare.

Lägg därtill den borgerliga regeringens hantering av idrotten och stödet till idrotten. Istället för att ta tillvara det Idrottsutredningen kommit fram till valde Anders Borg (m) att begrava frågan genom att tillsätta en ny utredning. Den har fått i uppdrag att arbeta nästan hela mandatperioden.

I den fotbollsklubb där jag har varit ordförande, MABI, lärde jag mig mycket. Klubben hade ett medvetet mål att både satsa på bredd och elit. Bredd för att fotbollen innebär en oerhört stor social insatsen i en stadsdel som Rosengård. Elit för att ungdomarna där ska ha ett mål att drömma kring och sträva efter.

Fotbollen är världens största folkrörelse. Den engagerar massor av människor. Fotbollsklubbar är ofta viktiga varumärken för de orter eller de stadsdelar där de har sina säten. De är identitetsskapande och skapar en rad andra positiva värden. Det har varit min utgångspunkt när jag skrev motionen.

Svensk fotboll har under alla tider hävdat sig väl internationellt. Det beror bland annat på en medveten politisk satsning som gjorts på sporten. Det gäller alltifrån aktivitetsstödet, till den breda ungdomsverksamheten, till satsningar på aktivitetsytor. Bredden har gett förutsättningar för en bra elit.

Jag tror dock inte att den strategin kommer att räcka om vi i Sverige har ambitioner att någon gång få ett svenskt klubblag som spelar i Champions League. Fotbollen har blivit ”big business”. Då krävs det att alla vi som älskar fotboll funderar på hur vi kan stödja den. Staten, kommun och inte minst näringslivet behöver tänka igenom sina roller.


Gärna ett bättre företagsklimat och rimliga skatter, men det är inte därför FC Porto omsätter lika mycket som alla allsvenska klubbar tillsammans.



PS. Jag tycker att den längre versionen är bättre än den ledarsidan kortade ner. DS


Övrig media: Svd, Svd2, DN

Inga kommentarer: