onsdag 28 november 2007

Diskriminering, flyktingar och Maud

Ekots stora nyhet idag är att 2 av 3 städföretag kan tänka sig diskriminera på kundens begäran. Jag är förvånad. Kan det verkligen vara så illa?

Jag menar att det måste finnas nolltolerans mot alla former av kränkning mot människovärdet. Denna gången handlar det om personer från ett annat land andra gånger är det kvinnor, äldre, homosexuella eller funktionshindrade som drabbas. Här, under rubriken Vad ska göras åt diskriminering inom arbetslivet, kan du hitta en debatt mellan mig och Elisabet Svantesson.

Igår kastade Göran Johansson in en "brandfackla" i debatten om flyktingmottagningen. Många har kritiserat honom. Jag kan förstå. Det blir märkligt när man ger sig på "offret" för smugglingen inte "förövaren". Samtidigt kan jag förstå Johansson. Den borgerliga regeringen är mycket passiv. Den hjälper inte de kommuner som nu tar ansvar för mottagningen. Den ställer inte krav på de kommuner som stängt sin dörr. (Svd, Svd1)

Ni kanske la märke till att Maud Olofsson. Hon kicka fel person.

När Maud Olofsson på en presskonferens förra torsdagen skulle presentera den nya utredaren inledde hon med att berätta varför den förra sparkats. Mot Lars-Olof Pettersson talade bland annat att han hade facklig bakgrund men framförallt att han hade varit valledare för SEKO i valet 2006.

– Det tog en stund innan jag förstod att hon förväxlat mig med Lars-Olof "Loppan" Pettersson, min namne och tidigare informationschef på SEKO. Nu är ju den spännande frågan: har hon sparkat mig på felaktiga grunder i tron att jag är någon annan än den jag är? säger Lars-Olof Pettersson, konsulten.


Läs mer här. Det kommer bli mer liv om det här. Tro mig...

Inga kommentarer: